Direktlänk till inlägg 21 januari 2016

Dagens goda gärning

Av Sabina H.Lindquist - 21 januari 2016 22:51

Blev en händelserik kvällsrunda tillsammans med maken och hundarna. När vi hade gått ett par hundra meter kom vi fram till en närliggande bostadsområde......plötsligt ser jag en liten shiitzu (ursäkta stavningen) som springer lös i snön nära lägenhetslängan och påkallar uppmärksamhet genom att skälla på oss. 


Ingen ägare syns till och jag börjar kalla till mig hunden som var lite skygg och rädd för vår äldsta hund (10 åriga engelska cockerspanieln Bona)....men till slut kom hunden tillräckligt nära och jag försökte att få tag i nackskinnet på den för att den inte skulle springa iväg och riskera att skada sig osv. Den pep förstås till och rullande runt och sprang några meter ifrån igen. Jag lämnade över Bonas koppel till maken och försökte locka till mig hunden igen....den gick närmare nödutgången/brandstegen med tillhörande grind vid fastigheterna och jag smög närmare och pratade lugnande med hunden samtidigt....den ville in genom grinden så jag förstod att den kände igen sig och visste vart den skulle. 


Till slut hade jag kommit så nära att jag kunde lyfta upp den och så öppnade jag grinden och klev upp på brandstegedepån....självklart fanns inga handtag på nödutgångarna så jag kunde inte komma in någonstans. Så ut på gården igen och kollade vid marklägenheterna om någon var hemma och kunde släppa in oss. Det var det....en äldre dam som tack och lov trodde sig känna igen vart hunden kom ifrån så hon släppte in mig. Blev lite missförstånd vilken ingång vi skulle mötas vid så jag sprang runt med den stackars hunden någon minut och letade innan vi hittade varandra (det lilla livet trodde väl inte att jag var klok...men hon kände nog större tacksamhet då jag kände att hon värmde sina små tassar i mina händer och tryckte sig mot mig).


Så fort vi kom in så bad hon mig att släppa ner hunden för att den skulle leta hem själv men det kunde den inte (vilket förbryllade mig då hundar oftast vet var de bor)....men damen listade ut vart den bodde...ironiskt nog var det hennes granne mittemot. 
Damen ringer på och det hörs skällande inifrån lägenheten och jag började tro för en sekund att det inte alls var den grannens hund så jag plockade upp den utifall att så den inte blev biten eller något.


Så fort dörren öppnades möttes vi av en chockad och något skamsen person som visade sig vara hundpassare (hade två egna och tre andra som hon passade)....ehm...det visade sig att hon hade rastat hundarna för kvällen innan läggdags och när hon gick in så hade hon glömt att räkna dem!!! Skojar du med mig?! 
Jag fick mig en hård varm kram och ett innerligt tack för att jag inte hade gett mig, utan verkligen gav mig fan på att hitta ägaren. "Det ska vara en hundägare som gör en sån sak"..säger hon. Den äldre damen bannade henne och frågade flera ggr att "Har du inte koll på din hund?!".....och i värsta fall tänker då jag...en hund som inte var hennes. Gulp alltså!


Jag hade aldrig förlåtit mig själv om det hade varit jag som hade dabbat mig så när man åtar sig det ansvaret att passa andras hundar. Tror i alla fall att hon fick sig en rejäl tankeställare.....hoppas jag verkligen!
Sådana här saker får liksom bara inte hända!
Hur som helst...den här gången slutade det lyckligt och jag är så glad att vi valde att gå den här vägen som jag valde idag. En väg som vi normalt inte brukar gå....så vem vet det kanske var ödesbestämt. 
Sov gott alla :)

 
 
Cija

Cija

22 januari 2016 15:28

Att bara glömma en hund på det viset och inte ens vara ute och leta....Hmm, ibland saknar man ord.
Tur att du var där och kunde hjälpa lille vovven. Jag hade med gjort likadant (fast jag inte är hundägare)!
Kram

http://cija.bloggplatsen.se

Sabina H.Lindquist

22 januari 2016 16:46

Ja man blir lite mörkrädd då faktiskt :/
Ja det var skönt att vi gick den vägen vi gick...blir helt förundrad, jag gick bara på magkänslan igår och det var för väl det :)
Håller med dig....man behöver inte alls vara hundägare eller dylikt för att kunna välja att hjälpa. :)
Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sabina H.Lindquist - 26 april 2017 08:22

Det är ett bra tag sedan jag skrev här och mycket har hänt ända fram tills nu.    Jag har lyckats examinera mig som certifierad laserterapeut, trots alla "bumps in the road" som jag har upplevt under alla mina år som Chronicwarrior.  Jag har äv...

Av Sabina H.Lindquist - 8 juli 2016 13:15

Nu har det sådär varit en lång tid med mycket hinder och motgångar och jag kände spontant för ett litet tag sen att jag behövde unna mig något nytt så det blev ny hårfärg och så kicka igång min motivation för träning igen.....(är jäkligt tungt att mo...

Av Sabina H.Lindquist - 13 maj 2016 11:06

Jag har inte bloggat på länge nu....och vet inte riktigt vart jag ska börja. Så många saker har hänt....så många motgångar att jag knappt vet varken ut eller in längre.   Först och främst dog min farmor 2016-03-08, hon blev nästan 96 år förviss...

Av Sabina H.Lindquist - 8 februari 2016 08:57

Riktigt illa skov-dag idag.....men kände ändå att jag ville låta mina djävulska onda händer och fingrar få jobba av sig lite på bloggen.    Det slog mig för att tag sedan vad jag har förändrat mig i utseende, tänk och sätt att agera utifrån situa...

Av Sabina H.Lindquist - 2 februari 2016 08:00

När jag brukar ha en riktig "skitdag" rent ut sagt brukar mitt hjärta lättas av att jag får pyssla om mig själv lite extra....bli lite mer fåfäng än vad jag brukar vara och bara tänka på mig själv ett tag.  Så igår var en sådan dag och då var min m...

Presentation


Jag är en 28-årig, snart skild kvinna som så många andra människor dagligen försöker att leva ett någorlunda fullgott liv trots dem kroniska sjukdomar som präglar det.
Det här helt enkelt vägen till mitt liv!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Copyright by Sabina

Alla dem bilder utan någon specifik angiven referens är mina egna. 

Övriga hänvisas alltid till källa. Om ni vill dela någon av mina bilder måste ni hänvisa till min bloggadress. 

chronicwarrior.bloggplatsen.se 

Lämna gärna ett meddelande :)

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<<
Januari 2016 >>>

RSS


Skapa flashcards